X

عزیزان لطفا موقع خرید فیلتر شکن خود را خاموش کنند .


دوستان عزیز لطفا پس از خرید به حساب کاربری خود رفته و در قسمت دانلود ها فایلهای خود را اجرا و یا دانلود کنید. درصورت بروز مشکل با صبر وحوصله با مدیر سایت تماس گرفته و مشکل را بیان کنید، تا رفع شدن مشکل صبور باشید.

روانشناسی مثبت گرا چیست

  • نویسنده : کیوان هجرتی
  • تاریخ نوشته : 2022/10/29
  • تعداد نظر : 0 نظر

روانشناسی مثبت گرا چیست ؟ ماموریت روانشناسی مثبت گرا ، ترویج تحقیق ، آموزش و انتشار روانشناسی مثبت ، انعطاف پذیری و قدرت است. روانشناسی مثبت گرا مطالعه علمی نقاط قوتی است که افراد و جوامع را قادر می سازد تا پیشرفت کنند. این رشته بر این باور بنا شده است که مردم می خواهند زندگی معنادار و رضایت بخشی داشته باشند ، بهترین را در درون خود پرورش دهند و تجربیات مثبت خود را از عشق ، کار و بازی افزایش دهند. یک سری از تکنیک ها وجود دارد که به شما در یافتن شیوه صحیح زندگی کمک می کنند. اجرای تکنیک های مراقبه و مدیتیشن تنها برای چند دقیقه در روز ، می تواند تحول بزرگی در سبک زندگی شما به وجود آورد. کمتر کسی است که در مورد هفت چاکرا موجود در بدن و تاثیرات آن نداند. با تمرکز بر روی این نقاط و ممانعت از بسته ماندن دریچه های انرژی بدن ، می‌ توانید انتظار مثبت اندیشی و یک ذهن ایده آل را داشته باشید.

 

تاریخچه روانشناسی مثبت گرایی

اصطلاح “روانشناسی مثبت” در ابتدا توسط آبراهام مزلو روانشناس در دهه 1950 ابداع شد. مزلو این اصطلاح را تا حدودی آزادانه به کار برد تا نگاهی متعادل تر به ماهیت انسان داشته باشد ؛ یعنی جلب توجه به توانایی های انسانی و همچنین بیماری روانی. در سال 2002 ، مارتین سلیگمن ، رئیس سابق انجمن روانشناسی آمریکا ، اصطلاح روانشناسی مثبت را از طریق تاثیرگذاری خود ترویج کرد. او آن را به عنوان مطالعه احساسات مثبت و «نقاط قوتی که افراد و جوامع را قادر به شکوفایی می کند» تعریف کرد. سلیگمن در دومین کتاب پرفروش خود به نام شکوفایی ، دید خود را از رفاه انسان بر اساس پنج مؤلفه ، که با نام اختصاری PERMA شناخته می‌ شود ؛ شامل احساسات مثبت ، تعامل ، روابط ، معنا و موفقیت بیان کردژ علم روانشناسی مثبت گرایی ، اکنون در حال افزایش بوده و دانشمندان از سراسر جهان در حال بررسی عصب شناسی شادی و همچنین روانشناسی بهزیستی هستند.

 

تاثیر مدیتیشن بر علم مثبت گرای

در طول 20 سال گذشته ، حوزه روانشناسی مثبت گرا از یک ایده نوپا به یک جنبش جهانی تبدیل شده است. روانشناسی مثبت گرا مطالعه علمی نقاط قوتی است که افراد و جوامع را قادر به شکوفایی می کند. دکتر مارتین سلیگمن ، رئیس سابق APA ، استاد روانشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا و بنیانگذار روانشناسی مثبت گرایی ؛ در مورد تاثیرات شگفت انگیز روانشناسی مثبت گرایی می گوید. رشد سریعی در روانشناسی مثبت گرایی وجود داشته است. مداخلات روانشناسی مثبت در حال حاضر ، راه خود را به کلاس های درس در سراسر جهان باز کرده است. با این حال ، این شاخه از روان‌ شناسی به دلیل اجباری بودن و تاکید بیش از حد بر حالات مثبت (در حالی که به اندازه کافی تجربیات منفی را در نظر نمی‌ گیرد) ، مورد انتقاد قرار گرفته است. تکنیک های فوق العاده کاربردی مدیتیشن و چاکرا تراپی ، برای شما بستری را فراهم می کند تا علم روانشناسی مثبت گرایی را با ذهنی باز تر بپذیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شاخه از علم روانشناسی ، به رفرنس های مربوطه مراجعه کنید.

 

رابطه روانشناسی مثبت گرایی با علم شادی

روان‌ شناسی مثبت گرایی را می‌ توان به عنوان زیرمجموعه‌ ای در حوزه وسیع‌ تری در نظر گرفت که ما آن را علم شادی می‌ نامیم و به علوم طبیعی و همچنین علوم اجتماعی گسترش می‌یابد. روانشناسی مثبت گرا به طور سنتی بر مطالعه احساسات مثبت و نقاط قوت و اخیراً بر حوزه های مرتبط مانند روابط صمیمانه و کشف معنا متمرکز است. علم شادی فراتر از علوم روانشناسی است ؛ به عنوان مثال ، به حوزه هایی مانند تأثیر ورزش و تغذیه بر بهزیستی روانی و یا تاثیر رسانه های اجتماعی بر شادی تمرکز می کند. احتمالاً اصطلاح «روانشناسی مثبت» را در تلویزیون ، رادیو یا حتی در مجلات شنیده اید. اما واقعا چیست ؟ روانشناسی مثبت گرا علمی است که جنبه های مثبت زندگی انسان مانند شادی ، رفاه و شکوفایی را در بر می گیرد. روان‌ شناسی اغلب بر کاستی‌ های افراد در مقایسه با پتانسیل‌ هایشان تاکید کرده است ؛ اما در روانشناسی مثبت گرایی ، تمرکز اصلی بر روی نقاط قوت افراد می باشد. برای برخی از افراد ، شاد بودن به طور طبیعی و آسان اتفاق می افتد ؛ اما دیگران باید روی آن کار کنند.

 

روانشناسی مثبت گرایی به عنوان یک چارچوب گسترده و فراگیر

در مثبت اندیشی قدرت خاصی نهفته است. احساسات مثبت ، با سلامتی بیشتر ، عمر طولانی تر و رفاه بالاتر مرتبط هستند. از سوی دیگر ، عصبانیت مزمن ، نگرانی و خصومت ، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. چگونه یک فرد می‌ تواند زندگی شادتری را داشته باشد ؟ اینجاست که روانشناسی مثبت گرایی وارد می شود. تحقیقات نسبتاً جدید ، به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه افراد می توانند برای افزایش رضایت تلاش کنند ؟ چندین راه برای رسیدن به خوشبختی وجود دارد مانند احساس خوب ، تعامل مناسب ، سپاسگزاری ، هوشیار بودن و غیره. هدف این نوع روانشناسی رفع مشکلات نیست ؛ بلکه بر روی تحقیق در مورد چیزهایی تمرکز دارد که زندگی را ارزش زیستن می‌ کند. موضوعاتی مانند خلاقیت ، خوش بینی و خرد وجود داشته است ؛ اما اینها توسط هیچ نظریه بزرگ یا یک چارچوب گسترده و فراگیر متحد نشده اند. اما امروز شاهد این هستیم که تمامی این موارد ، زیر سایه علم روانشناسی مثبت گرایی جمع شده اند.

 

مطالب کاربردی :

مدیتیشن چیست؟

مثبت اندیشی 

چاکرا چیست و کجای بدن قرار دارد؟

چارت ازدواج

چارت احساسی

چارت ترانزیت

مدیتیشن ماه کامل

چارت تولد

هوروسکوپ

چاکرالوژی

آسترولوژی چیست

 

نظرات کاربران

0نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *