X

عزیزان لطفا موقع خرید فیلتر شکن خود را خاموش کنند .


دوستان عزیز لطفا پس از خرید به حساب کاربری خود رفته و در قسمت دانلود ها فایلهای خود را اجرا و یا دانلود کنید. درصورت بروز مشکل با صبر وحوصله با مدیر سایت تماس گرفته و مشکل را بیان کنید، تا رفع شدن مشکل صبور باشید.

آشنایی با مفهوم ایگو در روانشناسی و راه رهایی آن

  • نویسنده : admin-seo
  • تاریخ نوشته : 2022/03/13
  • تعداد نظر : 0 نظر
آشنایی با مفهوم ایگو در روانشناسی و راه رهایی آن

ایگو از واژه هایی است که در علم روانشناسی بسیار استفاده می شود چرا که واژه ای است که در زندگی ما بسیار جدی تاثیر گذار می باشد ایگو، اساسا هویت هر کس محسوب می شود به عبارتی چیزی که فکر می کنید هستید. در معنا تعریف هر فرد از خودش و شناختی که از خود به عنوان یک انسان دارد بر می باشد از این حیث Ego هر فرد می تواند با دیگری متفاوت باشد. به طور کلی روانشناسان معتقدند که ایگو همان دنیایی می باشد که افراد برای خود می سازند و در آن زندگی می کنند و جالب اینکه بعد از ساخت این دنیا، افراد بسیار کمی حاضر به تغییر و حتی بهبود آن می باشند، چون تغییر Ego برای آن ها کار ساده ای نمی باشد. آشنایی با مفهوم ایگو در روانشناسی و راه رهایی آن و مدیتیشن از موادری است که باشد همواره به آن توجه شود.

ایگو

انواع ایگو

ایگو به سه دسته مختلف تقسیم می شود که در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد. این واژه نخست در سال ۱۹۵۰ میلادی اولین بار توسط روانشناسی به نام اریک برن تعریف گردید. هدف اصلی در تقسیم ‌بندی انواع Ego برقراری ارتباطی بهتر با انواع تیپ‌های شخصیتی افراد می باشد که همین موضوع اهمیت آشنایی با مفهوم ایگو در روانشناسی و راه رهایی آن را افزایش می دهد. انواع ایگو در روانشناسی شامل موارد ذیل می باشد :
1. کودکی
ایگو در دوره ی کودکی به همه اتفاقات خوب و بد زندگی ما در دوران کودکی ارتباط دارد. Ego کودکی همه خلاقیت‌ها، تجربیات و محیطی که در آن زندگی می ‌کردیم را در بر می گیرد.
2. بزرگسالی
ایگو در دوره بزرگسالی مربوط به زمانی است که ما در آن به عنوان یک بزرگسال سعی داریم تا اتفاقات پیرامون زندگی خود را مدیریت نماییم .ضمن اینکه Ego در بزرگسالی به عنوان پل ارتباطی بین ایگوی کودکی و زمان حال می باشد.
3. زمان حال
ایگو در زمان حال مهم ‌ترین نوع ایگو محسوب می شود، نتیجه همه اتفاقاتی می باشد که از گذشته تا به امروز کنار خود داشته ایم و شامل تجربیاتی می باشد که از اطرافیانمان به ما انتقال می یابد. بیشترین اصطلاح مبتنی بر Ego که این روز‌ها بیشتر از قبل دیده می‌ شود ایگو محور بودن است.

انواع ایگو

مطلب پیشنهادی: آسترولوژی چیست

ایگو در زندگی امروز

بیشتر اوقات، افکار، انگیزه‌ها، عواطف و رفتارهای اشخاص با خود یا ایگو آن ها یکی می باشد.در واقع به صورت آگاهانه به این فکر می‌ کنند که چه می ‌خواهند، چه می ‌کنند، چه جور آدمی می باشند و دیگران در مورد آن‌ ها چه فکری دارند. این افراد را خودخواه می ‌گویند. افراد خودخواه اغلب به شدت به خودشان فکر می ‌کنند و هر واکنشی که دارند برای خودشان می باشد. در بیشتر مواقع افکار، انگیزه‌ها، عواطف و رفتارهای افراد شامل Ego آن‌ ها و یا من نمی گردد. وقتی غرق در خواندن یک کتاب خوب هستید، مشغول یک پرو‌ژه جذاب هستید، یک مکالمه دلنشین دارید، “من” شما در پس زمینه قرار دارد. شما بدون فکر آگاهانه به شکل خودکار عکس العمل نشان می‌ دهید. یعنی نگران نیستید که هستید، چه می ‌خواهید و بر تاثیرات بر سود و منافع خود اهمیتی نمی‌ دهید. در این نوع وضعیت ها، پاسخ ‌های ما تحت تاثیر من یا افکار ایگو محور ما نخواهد بود. می‌توان گفت این افراد خودپسندی کم تری دارند.

سوپر ایگو چیست؟

همانطور که دریافتید آشنایی با مفهوم ایگو در روانشناسی و راه های آن موضوعی مهمی است که همواره می بایست به آن توجه کرد .افرادی که متواضع می باشند در واقع افراد مهربان اند و مردم را به خود جذب خواهند کرد. درواقع در بحث خودنمایی کردن هیچگاه افراد تحت تاثیر شما قرار نخواهد گرفت پس تواضع و مهربانی را در رفتار خود داشته باشید. فروتنی به سازگاری شما با دیگران بسیار کمک خواهد کرد. فروتنی به هیچ وجه چاپلوسی محسوب نمی شود و با دلسوزی نیز تفاوت دارد.

در واقع ما از قدرت های مختلفی برخوردار هستیم که با فروتنی نمایان خواهد شد. سوپر ایگو نقطه مقابل ایگو می باشد. سوپر Ego در انتهای بالایی کانال چپ یا ایدا نادی و در نیمکرۀ راست مغز جای می گیرد.در واقع مواردی مثل خجالت، ترسو و عدم اعتماد به ‌نفس برای سوپر ایگو می باشد. از ویژگی های افرادی که سوپر Ego دارند، احساس غم و اندوه و نا امیدی و ترس‌، و زندگی در گذشته می باشد. برای رهای از این موضوع لازم است بیشتر به آینده بیندیشند و با تعیین هدف و برنامه ‌ریزی در خود انگیزه ایجاد نمایید اما پس از آن نیز نباید در آینده ماند در واقع لازم است تا در حال یا لحظه سپری کنید.

مطلب پیشنهادی: چاکرا

روانشناسی Ego و دوگانگی

ایگو پرده ای میان چیزی که فکر می کنید می باشید و آن چه در واقعیت هستید.در واقع شما در توهمات ذهنی خود زندگی می کنید و از این که توسط مجموعه بزرگی از داستان ها در حال هدایت هستید ف بی خبر اید. با این تصور که از دیگران و زندگی خود جدا می باشید، Ego خود را خلق، و در حال حفظ آن می باشید. به طور کلی ایگوی شما بر این باور است که شما قطعااینجا، و دیگران قطعا آنجا می باشند.شما بدن، زندگی، و شخصیتی دارید که به طور کامل با افراد دیگر متفاوت است .لذا بر طبق Ego، شما همچون دیگران نیستید و با آن ها متفاوت اید. در این مقاله سعی داشتیم اهمیت آشنایی با مفهوم ایگو در روانشناسی و راه رهایی آن را برایتان شرح دهیم. همانطور که دریافتید واژه Ego در علم روانشناسی بسیار پر کاربرد می باشد لذا می بایست به خوبی با این واژه آشنا باشید.

مطالب کاربردی :

مثبت اندیشی و تکینک های مثبت اندیشی

هوروسکوپ ازدواج

چارت ازدواج

چارت احساسی

چارت ترانزیت

مدیتیشن ماه کامل

چارت تولد

هوروسکوپ

چاکرالوژی

آسترولوژي

نظرات کاربران

0نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *